Demiryoluna kurulan dünyanın ilk sökülebilir güneş enerjisi santrali

İsviçre Merkezli Sun-Ways, Demiryolu Hatları Üzerinde Güneş Enerjisi Santrali Kurdu




İsviçre merkezli girişim Sun-Ways, demiryolu hatları üzerinde kurulabilen ve sökülebilen güneş enerjisi santralini resmen devreye aldı. Neuchatel şehrinden Alp dağlarına uzanan aktif bir demiryolu hattına kurulan 18 kW gücündeki tesis, 28 Nisan’dan itibaren üzerinden yolcu trenlerinin geçeceği şekilde hizmet vermeye başlayacak.

Demiryollarında Elektrik Üretme Dönemi

Sun-Ways tarafından dünyanın demiryolu trafiğine açık ilk ray üstü güneş enerjisi tesisi olarak lanse edilen tesis, 48 adet 385 W gücündeki panelden oluşuyor. Sistem sayesinde yılda yaklaşık 16 MWh elektrik üretilmesi hedefliyor. Üretilen enerji, kurulum alanına 500 metre mesafedeki kamu elektrik şebekesine aktarılacak.

İsviçre Ulaştırma Federal Ofisi, Ekim 2024’te projeye resmi onay vermişti. O tarihten bu yana sistem, çeşitli güvenlik ve uyumluluk testlerinden geçirildi ve gerekli tüm izinler başarıyla alındı. Önümüzdeki üç yıl boyunca panellerin kaplama dayanıklılığı, kirlenmeye karşı direnci ve demiryolu altyapısına etkileri gibi kritik başlıklarda ek testler yapılacak. Elde edilecek veriler, sökülebilir güneş panellerinin demiryolu operasyonlarına uzun vadede entegre edilip edilemeyeceğini belirleyecek.

Sun-Ways’in açılış törenine Belçika, Fransa, Endonezya, İsrail ve Güney Kore’den gelen delegasyonlar da katıldı. Bu ülkeler, kendi demiryolu sistemlerinde benzer çözümleri uygulamayı değerlendiriyor.

Ülkenin Potansiyeli Büyük




Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu verilerine göre İsviçre, demiryolu yoğunluğu açısından bir numarada yer alıyor. Dolayısıyla zaten yüz ölçümü küçük olan bir ülkenin atıl durumda olan bu önemli kapasiteyi güneş enerjisi olarak kullanması oldukça mantıklı. Ülkede yaklaşık 5,300 kilometre uzunluğunda demiryolu bulunuyor. Eğer tüm hat güneş paneli ile döşenirse buradan yılda 1 TWh’ye kadar elektrik veya ülkenin toplam ihtiyacının yüzde 2’sine denk elektrik üretilebilir.

Öte yandan, uluslararası bir araştırma ekibi, demiryolu hatları üzerine veya yakınına güneş enerjisi sistemleri kurulmasının teknik ve ekonomik açıdan uygulanabilirliğini analiz eden bir çalışma yayınladı. Araştırmada, sıkça eleştirilen bu tür projelerin, özellikle kırsal bölgelerde hem teknik hem de ticari açıdan cazip olabileceği sonucuna varıldı. Ancak uzmanlar, trenlerin geçişi sırasında oluşan güçlü mekanik stres ve panel yüzeylerinde birikebilecek yoğun kirlenme gibi risklerin sistem ömrünü kısaltabileceği uyarısında da bulunuyor.

Related Posts

Bitcoin’de son durum ne? İşte değeri!

Kripto varlıklar, geleceğin para birimi olarak giderek daha fazla ön plana çıkıyor. Özellikle Bitcoin, son dönemde art arda kırdığı rekorlarla yatırımcıların ilgisini üzerine çekmeyi başardı. Ancak kripto para piyasasının oldukça dalgalı olduğunu ve …

VCT EMEA 2025’te Türk temsilcileri karşılaştı: BBL Esports, FUT Esports’u 2-0 mağlup etti

VALORANT Champions Tour (VCT) EMEA 2025 kapsamında 23 Nisan’da oynanan karşılaşmada iki Türk takımı, FUT Esports ve BBL Esports, grup aşamasında karşı karşıya geldi.

LG’den taşınabilirlik odaklı yeni 4K akıllı monitör Smart Monitor Swing

LG, akıllı monitör ürün yelpazesini yeni Smart Monitor Swing modeliyle genişletiyor. Taşınabilirlik odaklı tasarımıyla dikkat çeken bu yeni model, küçük tekerleklerle donatılan özel bir stand üzerinde geliyor. Marka, daha önce tanıttığı …

Güneş’in bugüne dek çekilen en yüksek çözünürlüklü fotoğrafı çekildi

NASA ve ESA’nın Solar Orbiter yörünge aracı, yıldızımızın milyon derecelik atmosferini tüm ihtişamıyla göstermek için 200 adet ultraviyole görüntüyü bir araya getirdi. Ve işte ortaya çıkan büyüleyici sonuç…

Apple, Mac deneyimini iPad ve iPhone’lara taşıyor!

Apple son güncellemeler ile birlikte; iPad, iPhone ve Mac arasındaki farkı daha da azaltıyor. Yeni iPadOS ve iOs sürümleri, iPad ve iPhone kullanıcılarına Mac benzeri deneyimler sunarak cihazların kullanım şeklini değiştirmeye hazırlanıyor. Apple …

Dünyanın en büyük otomobil taşıma gemisi ilk seferine çıkıyor: 9.200 araç kapasiteli

BYD, deniz taşımacılığı alanında önemli bir adım atmaya hazırlanıyor. Çinli otomobil üreticisi, dünyanın en büyük otomobil taşıma gemisi olan BYD Shenzhen’i ilk seferine çıkarmak üzere. Çin basınına göre bu hafta yükleme işlemleri tamamlandıktan …

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir